Individueel Leertraject Verdieping in jouw coachskills!
Waarom zou ik verdieping in mijn coachskills willen?
Laatst had ik een goed gesprek met een vriendin. Ik was wat aan het twijfelen en piekeren over een aantal zaken. En daarna was ik eruit! En zonder dat er een advies aan te pas was gekomen. Het enige dat die vriendin had gedaan, was een paar vragen stellen. Vragen die zij alleen kon stellen door eerst goed naar mij te luisteren en verbinding met mij te zoeken. Gewoon onder het genot van een borrel, was ik voor eventjes de coachee. Het voelde enorm goed om op het juiste spoor in mijn denken gezet te worden, door ‘slechts’ de juiste vragen gesteld te krijgen.
Goede vragen
Vragen stellen is een essentieel onderdeel van coaching. Goede vragen leiden tot een gestructureerd gesprek waarmee je als coach het bewustzijn en zelflerend vermogen van de coachee bevordert. Effectief coachen is dus de juiste vragen stellen. Maar dat valt in de praktijk lang niet altijd mee. Soms zit de crux daarvan in je eigen ego, je eigen behoefte. Is er plots een bepaalde nieuwsgierigheid, een willen weten vanuit je eigen behoefte. Het antwoord op die vraag brengt de coachee meestal ook geen nieuw inzicht, maar een herhaling van wat hij/zij al weet. Voordat je het weet, ben je te veel ‘waarom’-vragen aan het stellen. Over het algemeen zijn deze vragen minder geschikt voor een coachingsgesprek. Je vraagt namelijk naar een achterliggende motivatie die voor de coachee vaak niet duidelijk is. Of het zou een defensieve houding kunnen oproepen, omdat hij/zij het gevoel krijgt te moeten ‘verdedigen’ waarom iets wel of niet gedaan is.
Verdiep jouw coachskills
Voor een coachende gespreksstijl is het van essentieel belang om de kunst van het vragen stellen te beheersen. Hiermee zet je aan tot zelfreflectie, versterk je het bewustzijn en versterk je de persoonlijke kracht.
Je kunt dit vragen stellen met impact verdiepen tijdens het individuele leertraject “Verdiep jouw coachskills”. In dit individuele leertraject ontwikkel je, middels intensieve oefening, inzicht in je eigen patronen in het vragen stellen, hoe je eigen beeldvorming en oplossingsenthousiasme je soms in de weg kan zitten en welke soort vragen je in de verschillende fasen van het proces van coachend leidinggeven kunt gebruiken. Er is veel ruimte voor persoonlijke aandacht en oefening, op jouw eigen tempo.