1. Wat wil je hebben bereikt aan het einde van de sessie?
Dit is een vraag die je kunt stellen aan het begin van elke sessie. Door dit elke keer te doen weten jij
én je cliënt precies wat de doelstelling is, behoud je de focus en heeft de cliënt het gevoel dat ze veel
waarde ontvangt bij elke sessie!
2. Wat ontbreekt er momenteel in jouw leven?
Deze vraag is simpel maar enorm krachtig. We hebben het zo druk tegenwoordig dat we vaak niet
doorhebben dat we iets missen in ons leven. Door stil te staan bij deze vraag herkent de cliënt vaak
een onvervulde behoefte. Niet alleen is dat een prachtige les maar hiermee leer je je cliënt ook
verantwoordelijkheid te nemen voor het vervullen van hun eigen behoeften.
3. Als je nu één verandering kunt maken, wat zou dat zijn?
Dit is een mooie vraag om te stellen wanneer jouw cliënt overweldigd is/raakt, of geen onderwerp weet
te kiezen of niet kan focussen.
4. Hoe specifiek weet je wanneer je je doel hebt bereikt?
Het klinkt wellicht als een saaie vraag maar de grootste reden waarom we onze doelen niet bereiken
komt doordat we niet specifiek zijn in wat we precies willen en welke acties we mogen ondernemen
om dit te verwezenlijken.
In plaats daarvan mag je je cliënten helpen met specifiek zijn! Want wanneer we helder ons doel voor
ogen hebben is het makkelijker om actiepunten te bedenken en uit te voeren. Hierdoor zien we
duidelijk onze voortgang en weten we ook wanneer we dat mogen vieren!
5. Wat is de eerste of de makkelijkste stap die je nu kunt nemen?
Deze vraag kan je mooi inzetten wanneer jouw cliënt een groot doel heeft, het overzicht heeft
verloren, overweldigd raakt, te veel op de inhoud en de details zit, of zich zorgen maken over hoeveel
werk hun doel in beslag zal nemen. Hierbij is het handig om concreet ook deze stap in dezelfde week
(of zelfs morgen al!) te ondernemen. Dit noemt men ook wel Kaizen, kleine stapjes maken.
6. Coachvraag: Wat wil je dat ik jou niet vraag?
Het antwoord van jouw cliënt hierop geeft aan welk onderwerp ze graag vermijd. Door dit juist naar de
voorgrond te brengen en aan te pakken versterk je de relatie tussen jou en je cliënt. Ook gaat jouw
cliënt meteen aan de slag met een onderwerp dat voor hun de grootste lading heeft.
7. Wat bereik je hiermee / hoe dient dit jou?
Deze vraag onthuld de sabotage die jouw cliënt inzet. Niet alleen dat maar op deze manier kun je ook
uitvragen waarom je cliënt zichzelf saboteert. Vaak is er sprake van zelf-sabotage wanneer we niet
door hebben hoe eng het eigenlijk is om een grote verandering te ondergaan, of beseffen we niet wat
de voordelen zijn van niet veranderen.
Mocht je cliënt hier niet goed op reageren kun je ze ook vragen “Wat zijn de voordelen van blijven
waar je nu bent?”. Je zal verrast zijn in de beweegreden die iemand heeft voor blijven in een situatie
en mindset waarvan ze eerder vonden dat het ze helemaal niet dient!
8. Wat wil je nu op dit moment?
Deze vraag stel ik regelmatig tussentijds. Met als doel om de focus scherp te houden.
9. Wat denk je, wat voel je en wat doe je?
Tijdens de sessie met het paard zijn dit vragen die je structureel kunt stellen. Je coachees worden zich
bewust van hun gedrag met de bijbehorende gedachten.
10. Wat was je grootste overwinning/highlight van de sessie van vandaag?
Je kunt dit het beste vragen aan het einde van elke coachingssessie. Het helpt de cliënt de voordelen
in te zien van coaching, om te kunnen zien hoe ze leren en groeien, en wat belangrijk voor hun is. Als
coach kan je hier ook heel veel van leren omdat je zal herkennen waarom jouw cliënten gecoacht
willen worden en wat voor soort mensen jouw coachruimte binnenlopen. Wanneer je dit vaker vraagt
ga je patronen en thema’s herkennen!
Succes!